Kulturtestet – Musikverklighet helt vanlig? eller AI-musikalisk verklighet?

Välkomna till ytterligare ett nytt avsnitt i det nybildade Kulturtestet kallat Musikverklighet helt vanlig? – AI-musikalisk verklighet?

Allting i detta Kulturtestet handlar om musikens verkliga tillverkning? Är då AI en musikalisk verklighet eller datorprogrammerad?

Det handlar om en livsviktig musikalisk egendom! Hur ser den framtida musiktillverkningen ut?

Hantverksmässig mänsklig instrument- och sångtekniskt eller en programmerad dator. Är datorprogrammering tillsammans med traditionell musikalisk mänsklig tillverkning den musikaliska utvecklingen? 

Vad kommer att hända i framtiden? Mina personliga tyckanden och åsikter blir såklart diskuterat och behandlat i detta avsnitt! Så är det!

Behandlade låtar är Markoolios, Åka pendeltåg och artisten Becks som ursprungligen tillverkade låten, Loser eller senare med titeln, I’m a loser baby (So why don’t you kill me).

Musikaliska historier, mänsklig musikalisk verklighet eller tillverkad datorproducerad är det AI-musikalisk verklighet? 

Det förekommer, enligt mig Paul, full verklig musikalisk livsenergi i nutiden och i framtiden. 

Om hur livet kan utvecklas och förstärka sig av den musikaliska verkligheten. Om hur kärleken till den traditionella musikaliska tillverkningen kan utveckla sig, kan det vara att tillverka musik med att programmera en dator? 

Det handlar ordentligt om den viktigaste frågeställningen i detta Kulturtestet om kärleken till den mänskliga hanteringen av musikproduktionen. 

Musiktillverkningen, livets utveckling av musiken och återkomsten av mänsklig musikverklighet eller datorbaserad AI-musikalisk tillverkning?

De två låtarna som representerar den verkliga musikkopieringen är Markoolios Åka pendeltåg. Revolutionerande en svensk coverversion av  artisten Becks, Loser, eller senare med namnet I’m a loser baby (So why don’t you kill me)!

Låten författades och tillverkades av den amerikanska artisten Beck noggrant inspirerad av den legendariske artisten Johnny Cash. Markoolio tillverkade och producerade en svensk påhittad coverversion av den amerikanska låten.

Svensk låttext av Markoolio’s (Åka pendeltåg):

Jag har övningskört, pluggat teori

Jag har bott på Emmes körkortsterapi

Jag har läst varenda pärm som finns

Skitit i polare, å lösa kvinns

Raserat hela min ekonomi

Sömnlösa nätter passerar förbi

Allmänt deppig känner mig låg

Står jag här och väntar på mitt pendeltåg!

Ååhh åka pendeltåg

Jag är en loser babe

Jag har inget körkort (x2)

Det va dags, det va dagen D

Uppkörningstiden var klockan 3

Hade svettiga händer och diarré

Sätter mig på pendeln och får en idé

Om jag kunkar, ger jag snubben en peng

Ere en brud så tar jag med henne i säng

Känner mig bättre inte längre så låg

Det e nog sista gången jag åker pendeltåg!

Ååhh åka pendeltåg

Jag är en loser babe

Jag har inget körkort

—–Åka pendeltåg spelas enligt texten ovan—–

Låttext av Beck’s (Loser/I’m a loser baby (So why don’t you kill me)):

In the time of chimpanzees, I was a monkey

Butane in my veins, and I’m out to cut the junkie

With the plastic eyeballs, spray paint the vegetables

Dog food skulls with the beefcake pantyhose

Kill the headlights and put it in neutral

Stock car flaming with the loser in the cruise control

Baby’s in Reno with the vitamin D

Got a couple of couches, sleep on the loveseat

Someone came, saying I’m insane to complain

About a shotgun wedding and a stain on my shirt

Don’t believe everything that you breathe

You get a parking violation and a maggot on your sleeve

So shave your face with some mace in the dark

Saving all your food stamps and burning down the trailer park

Yo, cut it

Soy un perdedor

I’m a loser, baby, so why don’t you kill me?

(Double barrel buckshot)

Soy un perdedor

I’m a loser, baby, so why don’t you kill me?

The forces of evil and a bozo nightmare

Ban all the music with the phony gas chamber

’Cause one’s got a weasel and the other’s got a flag

One’s on the pole, shove the other in a bag

With the rerun shows and the cocaine nose job

The daytime crap of the folksinger slob

He hung himself with a guitar string

A slab of turkey neck, and it’s hanging from a pigeon wing

You can’t write if you can’t relate

Trade the cash for the beat, for the body, for the hate

And my time is a piece of wax fallin’ on a termite

Who’s chokin’ on the splinters

—–låten Loser/I’m a loser baby (So why don’t you kill me) spelas enligt texten ovan—–

Om du vill får du gärna skicka alla dina tankar till mig i mail. Så kanske jag läser upp dem i nästa avsnitt. 

Skicka gärna era tankar och funderingar om mänsklig musikalisk verklighet eller framtida AI-producerad musikalisk tillverkning eller en verklig kombination av dessa två handlingar? 

Det är livets enormt viktigaste frågeställning om den världsliga framtida musikaliska musiktillverkningen.

Detta, tycker jag Paul, är den viktigaste musikaliska funderingen för framtidens musikaliska tillverkning. 

Kommer allting bli datorbaserad tillverkning eller mänsklig musikalisk egendom eller en kombination av dessa två handlingar?

Skicka till radiofyris@gmail.com och skriv  i rubriken Musikverklighet? datorprogrammerad AI-musikalisk verklighet? mänsklig musikalisk verklighet? eller en kombination av dessa två egenheter?

Jag som har spelat in denna, hur ser den framtida avancerade musikaliska utvecklingen ut, heter Paul Johansen-Moen.

This entry was posted in Musiktestet, Program on by .

About Paul Johansen-Moen

Jag jobbar ofta med musik, jag är 46 år gammal. Jag gillar mest rock n` roll och till viss del punk. Programnamnet är Musiktestet och handlar om olika artister och musik. Vanliga fördjupande frågor från Musiktestet: Hur påverkas DU av musiken? Vad gillar DU med musiken? Svara helt ärligt. Vilka omdömen sammanfattar musiken? Något frivilligt, att svara på i musiktestet, vad tycker du om takt, tonart, låtens hastighet och text? Njut av musiktestet i DIN närhet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *